ABARTH SUOMI HISTORIAA

Tämä ABARTH & C. CAMPIONE DEL MONDO vaakuna on nähty tai löytynee monesta pikku Fiatin takaluukusta menneinä vuosina ja myös nykyäänkin.  Tiedon mukaan ensimmäinen Fiat Abarth 750 olis jo -50 luvun lopussa saapunut Suomeen .

Abarth on tullut monelle Suomalaiselle tutuksi erillaisista viritysosista joita on myyty lähes viidenkymmenen vuodenajan pääasiassa erillaisiin Fiat malleihin joista Fiat 600 edustaa kaikkein kiinnostavinta kohdetta, sitä on monet autoharrastajat käyttäneet pohjana rakentaessaan omaa "Abarthia".

Leo Kinnunen ja Fiat Abarth 1000 BERLINA (ARB-1) oli -60 luvun puolivälissä Suomen pikkuluokan Kuningas ajaessaan Abarthilla voitosta voittoon siitä tie johdatti itsensä Carlo Abarthin urheiluauto joukkoihin joilla Lexa ajoi myös kilpaa Abarth & C. nimissä.

1965 Suomeen saatiin AUTONOVO Oy toimesta oikea kilpatalli samoin -67 saappuivat oikeat ratakäyttöön rakennetut Abarth 214 (850 TC Corsa) Abarth 210 (1000 Berlina Corsa) nyt voitiin jo puhua siviili auton pohjalle rakennetusta oikeasta kilpa-autosta. Siitä alkoi varsinaisesti Abarthien nousu Suomessa kun yleisön hurratessa niin Keimolassa, Ahvenistolla kuin Artukaisissa kiersivät mm Kinnunen, Liedes, Vaara "Novon Abartheilla" ja GULF Abarthilla Harri Juvonen käyden huimaa kamppailua vastassaan mm Hans Laine Mini, Pauli Toivonen Sumbeam Imp siinä ei sääntöjä monesti kunnioitettu niin raakaa oli kamppailu voitosta joka monesti kääntyi Abarthien voitoksi. Yksi suurimmista Abarth ajajista oli Ahti Vaara kuudella Suomenmestaruudella jotka tulivat Fiat Abarthilla.

-70 luvun alussa Fiatin ostaessa ison osan Abarthia rupesi Suomenkin radat pikku hiljaa hiljenemään 850 ja 1000 Fiat Abartheista.
Ei kauaakaan kun alkoi uusi aikakausi myös Suomessa. Muuan Markku Alen ja Ilkka Kivimäki oli muutama vuosi aikaisemminnin kiinnitetty Fiatin Rallitallin kuljettajaksi mutta vuosi 1976 tuo Suomeen ja Jyväskylään Fiat 131 Abarth rallyn ja Skorpione pistää piikkinsä Suomalaiseen rallikansaan, Markku voittaa Abarthilla Suurajot-76-78-79-80 muista kotimaisista kilpailuista puhumattakaan voittojen määrä Abarthilla oli huimaa. Parhaimillaan Autonovon kilpatalissa oli kolme Skorpionea 2kpl Fiat 131 Abarth rally 1kpl Fiat Ritmo Abarth 75L sulassa sovussa odotti uuta starttia.

1982 Abarthilla valmistuu uusi tuote joka on Markku Alenin ajamana myös Jyväskylän Suurajoissa Lancia rally 037, neljänä kesänä saadaan nauttia Suomen sorateillä tuosta ehkä koko rallihistiorian hienoimasta kilpa-autosta jonka Abarth kilpatalli on rakentanut. Samaan aikaan kansallisella tasolla liikkuu Fiat Ritmo Abarth 130 TC jolla Mikael Sundström tekee voittoisaa jälkeä nelivetoisia autoja vastaan. 1985 Abarthilta ilmestyy yksi rallihistorian monimutkaisin ja Voimakkain kilpa-auto Lancia Delta S4, jopa Markku Alen ei pysty Lanciaa kesyttämään Keski-suomalaisessa metsässä, Markun saatua tuo raivo härkä pystyyn ja takaisin tielle näki Suomalainen rallikansa varmaankin huiminta taistelua kelloa vastaan koskaan mitä Suomessa on ajettu. Surullisten yhteensattumien kautta Suomessa alkaa jälleen uusi Abarth aikakausi 1987 Lancia Delta HF 4WD (ABARTH SE 043) ehkä menestynein ralliauto jonka Abarth on luonnut. Lancialla Markku voittaa Jyväskylän ja Juha Kankkunen rallin MM. Loppuvuodesta -87 Harri Toivonen tuottaa Suomeen Makku Alenin -87 Portugali MM rallin voitto Lancian Delta HF 4WD Martini Racing  Teamin auto.
Vuosien 87-91 aikana suomessa vierailee useita Abarthin valmistamia Lancioita rallin SM sarjassa yksityiskuljettajilla -90 lopulla alkaa Lanciat olla myyty tai palautettu uusille omistajilleen jokunen kappale on vielä Suomessa entisöitynä tai todellisessa entisöinti tarpeessa.
Kuin veren perintönä astui Abarthille 2007 talli kuljettajaksi Anton Alen joka sai alleen Abarth Punto S2000 auton. Vuonna 2009 Jyväskylässä nähtiin viimeiset mohikaanit toistaiseksi Abarthtallin Anton Alen ja Scuderia Ferrarin Kimi Räikkönen ABARTH  PUNTO 2000 autoilla.
Ratapuolella hienoa jälkeä teki useana vuonna Aku Pellinen  voittaessaan jopa mestaruuden Abarth Assetto Corsella. Nykyään Abartheja entistetään monella saralla ja toivottavasti niitä saadaa mukaan Historic kilpailuihin niin ralliin kuin radallekkin.

1. Fiat Abarth 1000 TCR (Juha Sandell)

2. Fiat 131 Abarth rally (Markku Alen - Ilkka Kivimäki)

3. Lancia Rally 037 (Henri Toivonen - Juha Piironen)

4. Lancia Delta S4 (Markku Alen - Ilkka Kivimäki)

5. Lancia Delta Integrale 16v (Juha Kankkunen - Juha Piironen)