AUTONOVO Oy

Vuonna 1962 Keskusosuusliike Hankkija ja Italialainen autonvalmistaja FIAT solmivat yhteistyö sopimuksen
Fiat autojen maahantuonnista jota varten perustettiin AUTONOVO Oy.

AUTONOVO TEAM
- Leo Kinnunen Fiat  Abarth 210
- Ahti Vaara  Fiat Abarth 210 / 214
- Heikki Liedes  Fiat Abarth 210 / 214
- Juha Sandell Fiat Abarth 210
- Klaus Bremer  Fiat 128
- Olav Westman  Fiat 128
- Markku Alen  Fiat 131 Abarth rally
- Timo Salonen Fiat 131 Abarth rally
- Ulf Grönholm Fiat 131 Abarth rally
- Antero Laine Fiat Ritmo 75 Abarth
- Mikael Sundström  Fiat Ritmo 75 Abarth, Fiat Ritmo Abarth 130 TC,Uno Turbo i.e.

Teknisen puolen vastuu henkilöt
- Niilo Aakko Fiat Abarth 210 / 214 / 850 / 128
- Juhani Viitanen Fiat 131 Abarth rally
- Kaj Norra Fiat Ritmo / 131 Abart rally

Tallipäälikköinä toimivat
- Pekka Tuomikoski  Fiat Abarth 210 / 214 / 128
- Erkki Karhu  Fiat 131 Abarth rally / Fiat Ritmo
- Viljo Kamunen  Fiat 131 Abarth rally / Fiat Ritmo / Uno Turbo

Ensimmäiset Abarthit saapuivat 1965 Autonovon toimesta samana vuonna käynnistyi Kilpa-tallin toiminta
sen ensimmäinen auto oli Fiat Abarth 1000 Berlina.

1967 Kilpatallin toiminta laajeni kahteen autoon Fiat Abarth 850 TC Corsa ja Fiat Abarth 1000 Berlina Corsa.

AUTONOVO TEAM suojeluksessa oli kahdeksan kuljettajaa jotka toimivat yhteistyössä tallipäälikkö Tuomikosken
kanssa, kuljettajat Ahti Vaara, Heikki Liedes, Harri Juvonen, Pekka Pylkkänen, Martti Saari, Pentti saikkonen,
Jaakko Tauriainen ja Mikko Vesala.

Abarth 850 TC Corsa ja 1000 Berlina Corsa versioilla mentiin aina vuoteen 1970 jollin saapui ensimmäinen
Fiat Abarth 1000 TCR Ahveniston kevät kilpailuihin, sama vuonna Autonovon toimesta muutettiin
Fiat Abarth 1000 Corsasta 1000 TCR malliksi tallin virallisina autoina ratoja kiersi 1kpl Fiat Abarth 850 TC Corsa
sekä 2kpl Fiat Abarth 1000 TCR..ää.

Seisemänkymmentä luvun alussa Abarthit jäivät pikku hiljaa sivummalle ja tallin toimintaan astui uudet mallit
Fiat 128 rally (Punainen Parooni) sekä Fiat 128 Coupet.

1978 AUTONOVO sai talliinsa todelliset sen hetken kuumimmat ralliautot 2kpl Fiat 131 Abarth rallyt.

1979 Talli jatkoi samoilla autoilla.

1980 Fiat 131 Abarth rallyt jatkoivat tallin toiminnassa mukaan saatiin kuitenkin yksi uusi malli Fiat Ritmo Abarth 75L ryhmä 2.

1984 saapui Fiat Ritmo Abarth 130 TC Ryhmä A .

1986 syntyi Autonovon kilpatallin itsensä valmistama Fiat Uno Turbo ryhmä A . 

1986 Kauden päättyessä kilpatalli virallisesti lopetettiin.

AUTONOVO kilpatallin autoista on Suomessa vielä jäljellä Fiat Abarth 850 TC Corsa Gr 2, Fiat Abarth 1000 TCR Gr 2
ja Fiat Ritmo Abarth 130 TC Gr A.

Leo Kinnunen

Ahti Vaara