ABARTH SUOMESSA 2020

ABARTH autoilun ja kulttuurin harrastaminen Suomessa on tänäpäivänä todella marginaalisen pientä eikä se ole kovin vakaata, autoja tulee ja menee pois maasta ja ne vähäisetkin yksilöt jotka ovat historiallisesti tärkeitä sekä osa arvokkaita seisovat piilossa tallien kätköissä joko purettuna, osittain projekteina tai kokonaisina yksilöinä.  Historiallisesti katsottuna Suomen Abarth autokanta perustuu pääosin kilpa-autoihin, muutamaan -60 luvun rata-autoon ja rallipuolelta tuttuihin Ritmo Abartheihin ja Lancia Delta malliston ralliautoihin ja toinen isompi haara on 500 Abarth ja Punto Abarth siviiliautot ja näidenkin kohdalla taidetaan puhua yhteismäärällisesti muutamasta kymmenestä yksilöstä.

Juhlinnan kohteena Abarth on monesti ollut, vaan oikea-arvoista tapaa ei suomalaiselta kentältä ole löytynyt. Vuosi 2020 toivotaan aloittavan uuden aikakauden ja ajattelutavan suomalaisessa Abarth harrastaja kulttuurissa. Olemme historiassa enemmänkin olleet henkinen kuin materiaalinen harrastajamaa Abarthin arvostukselle, vaikkakin meidän ensimmäinen Abarth kilpa-ajaja Leo Kinnunen esiintyi Scuderia Abarth tallissa jo 1970 ja sittemmin 1970 luvulta eteenpäin Markku Alenista alkaen. Myös maininnan arvoinen Autonovo Oy joka aloitti yhteistyön Abarthin kanssa jo 1960 luvulla omalla kilpatallillaan. Monen suomalaisen kilpa-ajajn uran tärkeänä lenkkinä voidaan pitää nimeä Abarth, maailman ja suomen mestaruuksien sekä yksittäisten mestaruus osakilpailujen määrä on valtaisa. Nyt voidaan siirtyä uudelle vuosikymmenelle viemään eteenpäin Carlo Abarthin perinteitä, elämäntyötä sekä avioliittoa Fiatin kanssa joka solmittiin vuonna 1971 ja tulee vuonna 2021 kulunneeksi 50 vuotta siihen liittoon mahtuu niin onnen kuin surun kyyneleitä ja se on myös ravistellut! jopa kilpa-autoilun valtarakenteita.

                abarth fi / jouni pesonen