Karl & Carlo Abarth

Karl Abarth syntyi 15. marraskuuta 1908 Itävallan Wienissä.
Karl sai nimensä isänsä ja isoisänsä mukaan joiden kummankin nimi oli Karl Abarth. Karl oli nuorena aina kiinnostunut tekniikasta jo kouluvuosinaan Karl kävi töissä Wieniläisessä Castagna & Co. yhtiössä joka valmisti hienomekaanisia kojeita joka toimi myös eräänlaisena yliopiston teknisenä kokeilupajana. Jo tässä vaiheessa Karl oli päättänyt hankkia itselleen lisää teknistä koulutusta. Sitä hän sai Degen nimisessä yrityksessä joka valmisti osia polku ja moottoripyöriin, Karl sai työskennellä jännittävien moottoripyörien parissa. Karl tutustui Degen tehtaalla Itävaltalaiseen mestariajaja Josef Opawskyn ja näin Abarthista tuli Opawskyn mekaanikko, seuraavaksi Abarthia vietiin Motor Thunille jossa hän sai suunnitella ja rakentaa ensimmäisen oman moottoripyöränsä. Abarthin avainsanat olivat keveys ja yksinkertaisuus,samalla Abarthiin juurtui pyrkimys tekniseen täydellisyyteen. Karl Abarth oli kilpa-ajajana luonnon lahjakkuus hän toimi mm Belgialaisessa FN-tehtaan ammatti ajajana ja saavuttaen urallaan viisi kilpamoottoripyörien Euroopanmestaruutta. Eri vaiheiden kautta Karl ajautui pohjois Italiaan jonne hän halusi jäädä ja muutti nimensä Carloksi, monien sattumien johdosta Carlo sai yhteyden ystäviinsä Porsche, Hruschka näiden kahden miehen kautta Carlo pääsi työn alkuun ja hänestä tuli Porschen suunniteluosaston Italian edustaja. Carlo Abarthille oli käynnyt selväksi että hän joutuisi vielä kerran aloittamaan uuden uran, 31.3.1949 hän avasi Torinossa, Via Trecate 10.ssä, yrityksen nimeltä Abarth & Co. hohtoa avajaisiin antoi Carlo Abarthin hyvän ystävän ja kaikkien italialaisten suuresti arvostama Tazio Nuvolarin läsnä olo joka oli Italialaisten mestariajaja.

Itsekeskeinen Abarth valitsi perustamansa yhtiön tunnus merkiksi Skorpionin horoskooppinsa mukaan.

Abarthin ensimmäisestä kokonaan itse suunnitelemasta kilpa-autosta tuli heti voittaja. Kun kilpailukausi 1949 päättyi, oli uusi merkki voittanut Italian mestaruudet sekä Formula 2-luokassa että urheiluautoluokassa alle 1100cc. Seuraavana vuonna Tazio Nuvolari voitti Cisitalia-Abarth 204 Spiderilla Palermo-Monte Pellegrinon mäkikisan siitä tuli tämän legendaarisen kilpa-ajajan viimeisin suuri voitto ja tuon huhtikuisen päivän jälkeen Skorpioni-merkki oli koko moottoriurheilua rakastavan maailman huulilla.

Karl Abarth " Abarth moottoripyörä "

Karl Abarth

Carlo Abarth ja Tazio Nuvolari

Carlo Abarth ja Abarth 204 spider