" HARRASTE TALLI "

 

1972

HARRASTE TALLI
Harraste Talli valmistui 1972 ja ensimmäinen auto Fiat Abarth 1000 Corsa tuli  talliin 1973.
Ensimmäinen kilpailu Fiat Abarthilla oli 1975 SM - jäärata ajot autolla ajettiin Veijo Pesosen
toimesta kaikkiaan 15 kilpailua joista Radalla 5kpl ja jäällä 10kpl viimeisin kilpailu oli 1977
josta paras sijoitus löyty Sorsaveden SM-jäärata ajoista 2 sija ryhmä 2 alle 850cc.

1974 tuli Fiat 126 ratapotti auto jolla ajettiin rataa, jäärataa, speedwaytä, rallia ja rallicrossia.

Tallin ralliautoilu vaihe alkoi 1982 kalustona toimi Fiat 127 903 ryhmä 1 autolla ajettiin
kaikkiaan kolme kilpailua jonka jälkeen se myytiin, sen uusi omistaja alkoi suunnitella
uudempi korisen 127 903 mk II rakentamista siihen valmistin A ryhmän moottorin.
Kyseisellä Fiat 127 903 GrA ajoin "Joutsenlampiralli" testiralli joka onnistui luokkavoiton arvoisesti.

Veijo Pesonen Fiat Abarth 1000 Corsa

Veijo Pesonen Fiat Abarth 1000 Corsa (Ahvenisto)

J. Pesonen (oik) - J. Ranta (vas) Fiat 127 Ryhmä 1

1983  ( Blue house )

JONE`S MOTORSPORT
Teamin ensimmäinen kilpa-auto Fiat Ritmo Abarth 125 valmistui heinäkuussa 1985 ja sen yhteyteen
perustetttiin Jones Motorsport (kilpa-auto osasto ja joukkue) jonka nimen alaisuudessa autojen
rakentaminen, suunnittelu ja teamin toteutus toimi.
Ensimmäinen kilpailu Fiat Ritmo Abarthilla oli Satakunta ralli -85.
Yhteistyökumppanit
Autonovo Oy / ELOPAK / Autokoulu Paananen / Sachs kytkimet / UNION öljyt / Pesosen Auto

1987 loppuvuodesta saatiin ensi kosketus Abarth valmisteisiin Lancia kipa-autoihin kun muutos
töitä aiheutti -88 voimaan tulevat uudet säännöt jotka johtivat uusien luokitus osien asentamiseen.

1988 keväällä saatiin ensimmäinen Lancia Delta Integrale 8v työn alle, tämä uusi auto muutettiin
N ryhmän ralliautoksi ja se valmistui toukokuussa -88 viikkoa ennen sen ensimmäistä kilpailua.
Tuon N ryhmän Lancia kaveriksi rakennettiin myös yksi nuottiauto Lancia Delta Integrale 8v.

Edellä mainittujen Lancioiden valmistuttua alkoi 1000 Lakes rallin varsinaisen kilpa-auton TO60994F
perus huolto 1000 Lakes rallia varten. Koko tekniikka uusittiin moottoria lukuunottamatta.

Seuraavana vuorossa oli Lancia Delta Integrale 8v nuotitusauton rakentaminen 1000 Lakes ralliin -88
Lanciaan asennettiin turvakehikko lisävalot istuimet turvavyöt sekä muut tarvittavat lisävarusteet
alusta / jousitus muutettiin olosuhteisiin sopivaksi.

Ensimmäisen kokonaisen A ryhmän Lancia Delta Integrale 8v rakentaminen alkoi -88 syyskuussa.
Lancia oli sama yksilö joka oli jo aiemmin tehty nuotituskäyttöön. Koria vahvisttettiin lisää ja
abarth tekniikka alustoineen sovitettiin autoon paikoilleen Lancia valmistui -89 alkuvuodesta.

Seuraava auto Lancia Delta Integrale 8v rakentui ryhmään A se tehtiin vuoden -88 mallisesta autosta
alusta loppuun omassa tallissa.  

Fiat Ritmo Abarth 125 TC Gr A

Fiat Ritmo 105 TC Gr N

J. Pesonen - A. Mikkola Fiat Uno Turbo 1000 Lakes ralli -87

Ensimmäinen valmistunut Lancia Delta Integrale 8v Gruppo N

1988 ensimmäiset Lanciat muutoseen

1989  ( Kumiukko )

Harraste Talli sai uudet ja nykyaikaiset tilat toiminnalleen, autopaikkoja oli kolmelle kilpa-autolle
tiloista löytyi myös autonosturi sekä saatiin eriytettyä osatot moottori, vaihteisto ja alustatöille.
Omaa kalustoa Fiat Uno Turbo Gr A ylläpidettiin ja samalla alkoi uuden Fiat Uno Turbon
suunnittelu ja rakennustyöt. Yhteistyö alkoi myös viiden Fiat Uno Futt sarjan kaluston kanssa
Unoihin tehtiin pääasiassa moottori ja vaihteisto työt.
Lancia Delta ralliautojen rakennus ja huolto työt myös lisääntyivät ja nyt tilat mahdollistivat tehdä
autot kokonaan myös koritöiden osalta ja -91 loppuvuodesta saimmekin ensimmäisen Lancia Delta
INTEGRALE (evo) auton työn alle.

1993  ( Kalustehalli )

Tilat suurenivat entisestään ja nyt tehtiin jo Futt Uno Turboihin täydelliset peruskorjaukset myös
koreihin ja samalla alkoi ns turvakaarien vaihdot jossa alumiinikaaret vaihdettiin teräskaariin.

Lancia puolella tehtiin ensimmäiset R70 (6 vaihteinen abarth) vaihteistojen korjaukset sekä
aloimme tehdä Garret turbo huoltoja Lancioihin. Seuraava haasteellinen Lancia korjaus oli 
Thema 8.32. ( Ferrari V8 ) josta oli hammashihna hypännyt ja tuotti koko moottorin purkamisen.

sivua päivitetään