ABARTH

Suomessa ABARTH tunnettiin ja tunnetaan parhaiten urheiluhenkisten Fiat 600 ja Lancia Delta 4wd
mallisten autojen takaluukussa tai kyljissä olevista Abarth vaakunasta. Vaakuna on toisille auton
alkuperäistunniste ja toisille merkintä siitä että moottoritilassa oleilee Abarth viritys osia. Ensimmäiset
aidot Abarthit ovat saapuneet suomeen jo -60 luvun alussa ja viritysosien myynti alkoi 1965.
Samana vuonna Fiatin maahantuojan perustaman kilpatallin ensimmäinen kuljettaja Leo Kinnunen ajoi
myös ainoana Suomalaisena Carlo Abarthin " SQUARDA ABARTH " kilpatallissa.

(kuva) LEO KINNUNEN ABARTH SP 2000

Carlo Abarthin myydessä yrityksensä heinäkuussa 1971 Fiatille alkoi Abarthilla uusi aikakausi.  1974 Markku
Alenista ja Ilkka Kivimäestä tuli ensimmäinen suomalaispari jotka kilpailivat Fiatin ja Abarthin väreissä kun,
saavuttiin kauteen 1976 ja Jyväskylän MM ralliin jonka Markku ja Ilkka voittivat uuden uutukaisella 
Fiat 131 Abarth rallyllä niin silloin viimeistään Abarth oli lyönnyt itsesä läpi kotimaisessa moottoriurheilussa.
Seuraava Fiatin tuotanto auto josta voitiin käyttää lisänimeä Abarth oli Ritmo Abarth 125 ja 130 TC jotka
teknisesti poikkesivat normi Ritmoista mm moottorista, alustasta,
ja vaihteistosta jotka oli suunniteltu ja
valmistettu abarthin osastolla. Sitten mentiin jopa muutama! vuosikymmen ennen kuin kilpa-autojen lisäksi
Abarth nimeä aloitettiin uudestaan prändäämään ja näin nuorin sukupolvi kohdata Abarthin auto mallien
Fiat Grande Punto Abarth ja Fiat Abaerth 500 autoilla tuo ajankohtaa ajoittui vuosiin 2007 (Punto) ja 2008 (500).