FIAT ABARTH

Fiat Abarth nimiyhdistelmä on yksi tunnetuimista lausahduksista kotimaisissa autourheilupiireissä ja sai
ja saa varsinki nykyään aikaan tunnekuohuja niin puolesta kuin vastaankin mutta oikein oivallettuna!
kyseessä on täysiverinen kilpa - auto ilman kompromisseja.

Fiat Abarth 850 TC Corsa / 1000 Berlina Corsa / 1000 TCR

1960 ja 1970 luvulla Fiat 600 koriset Abarthit hallisivat kotimaisia rata ja jäärata kilpailuja lähes mielin
määrin osa Fiat Abartheista oli kotiviritteisiä jotka olivat kotitalleissa abarth viritysosilla harraste
hengessä rakennettuja kilpa-autoja. Suomessa oli myös hyvin pieni ja rajattu määrä tehdas valmisteisia
Abarth kilpa-autoja joista osa oli ABARTH & Co. vuokra autoja ja osa yksitysomistuksessa.
Tunnetunpia kuljettajia olivat mm Leo Kinnunen, Heikki Liedes, Ahti Vaara ja Harri Juvonen. Alkuperäis
kuntoisia Fiat Abartheja on Suomessa enää kaksi kappaletta 1000 Berlina Corsa ja 1000 TCR.

(kuva) FIAT ABARTH 1000 BERLINA CORSA Gr 2

Fiat 124 Abarth Spider Gruppo 4

Fiat oli jo jonkun aikaa kilpailut Fiat 124 spider mallilla ralleissa ja Markku Alenin saavuttua Fiatin tallikujettajaksi
oli kyseinen malli saannut Abarthin 16v sydämmen (Fiatin ja Abarthin yhteenliittymä). Suomen sorateillä nähtiin
tuo matala Fiat 124 Abarth spider Alenin ajamana ensikerran 1974 ja 1975 samanlaisella autolla mukana Suurajoissa
oli myös Leo Kinnunen -74 ja Hannu Mikkola -75.

(kuva) FIAT 124 ABARTH SPIDER ALEN - KIVIMÄKI / MIKKOLA - TODT

Fiat 131 Abarth Rally Gruppo 4

1976 suomalaiset rallitiet saivat aivan uuden uutukaisen auton rallimaailman huipulta Fiat 131 Abarth Rallyn jolla
Markku Alen otti heti voiton Suurajoissa. Fiat 131 Abarthilla kilpailtiin aina vuoteen -82 asti. Yksitysivoimin ja
Autonovon avustuksella rakentui vielä yksi nelosryhmän Fiat 131 Abarth rally jolla sen aikaista ralli uraa jatkoi
Turkulainen Jouko Kallio joka ajoi myös rallin lisäksi Fiat 131 Abarthilla ratakilpailuja. 

(kuva Fiat Uutiset) AUTONOVON SINIVALKOISET FIAT 131 ja RITMO ABARTH

Fiat Ritmo Abarth 75 Gruppo 2

1980 Antero Laine ja Fiat Ritmo Abarth 75 toi uuden tuulahduksen suomalaiseen rallimaisemaan voittaen heti
ensirallin yleiskilpailun Riihimäki Rallin -80. Silloin kun Ritmo toimi niin yleensä Antero teki selvää jälkeä
kotimaan ralleissa omassa ryhmässään ja välillä myös yleiskilpailussa. Seuraavana vuonna -81 tuon samaisen
Fiat Ritmon ohjaimiin istui uusi kuljettaja Mikael Sundström joka jatkoi vauhdikkaasti maahantuojan kuljettajana
ajaen 81-82 myös Fiat 131 Abarth rallyä. 

(kuva Autonovo) FIAT RITMO ABARTH 75 Gruppo 2

Tuo kakkosryhmän Fiat Ritmo Abarth 75 joka oli aiemmin ollut Antero Laineen ja Mikael Sundströmin käytössä
siirtyi Jouko Kalliolle ja hän ajoikin sillä muutaman! rallin ennen kuin se muokattiin rata - autoksi ryhmään 5.
Ritmoon oli rakennettu Fiat 131 Abarth Rallyn moottori, tuon moottorin kantavat! osat ovat tänäpäivänä tallessa ja
kunnostettu uudelleen ja tullaan asentamaan 4 ryhmän Fiat 131 Abarth historic ralliautoon. 

(kuva) FIAT RITMO ABARTH 75 Gruppo 5 ( moottori Fiat 131 Abarth Rally)

Fiat Ritmo Abarth 125 / 130 TC Gruppo A

1984 Mikael Sundströn sai Fiatin maahantuojalta Fiat Ritmo Abarth 130 TC mallisen ryhmä A tehtaan tekemän
kilpa-auton. Samoihin aikoihin alkoi Pesosen Autossa rakentaminen isomoottorisesta Ritmo mallista tuo ensi
versio Ritmo Abarth 125 TC joka tuli markkinoille ennen 130 TC mallia josta se poikkesi mm koriltaan sekä
moottorin imu puolella oli vain 1 kaksikurkkuinen kaasutin joita 130 TC mallissa oli kaksin kappalein, muuten ne
olivat teknisesti lähes! identtiset. Mikael Sundström ajoi Ritmolla kaudet 84-85-86 tulosta tuli keskeytyksistä aina
yleiskilpailun voittoihin asti.

(kuva) FIAT RITMO ABARTH 125 TC Gruppo A JOUNI PESONEN

Aikakaudellaan -84 eteenpäin A ryhmän Fiat Ritmo Abarth 130 TC malleja ei juurikaan suomessa ollut!.
Autonovon tallissa oli 1 kpl ja Jukka Jalosen (Auto Jalonen) toinen auto jotka olivat ralliversioita muut
130 TC mallin ralliversiot olivat ryhmän N vireisiä. Rata puolella Jouko Kallio ajoi A ryhmässä Fiat Ritmo
Abarth 130 TC..llä, toinen A ryhmän rata yksilö valmistui Raimo Mäkelälle ja Roadsport luokan rata 
Fiat Ritmo Abarth 130 TC yksilö oli Jouni Pesosella joka oli alkujaan hänen -90 luvun alussa rakentama
ralliauto jolla Mauri Nykänen ajoi ja tuon Roadsport ratakauden jälkeen auto siirtyi takaisin Nykäselle joka
jatkoi rallin ajamista. Nykyään tuo Ritmo on entisöitävänä Historic rallyyn sopivaksi.

(kuva) FIAT RITMO ABARTH 130 TC rata - auto

Fiat Uno Turbo i.e. Gruppo A

Todennäköisesti 1985 vuoden loppupuolella Fiatin Maahantuojalla alkoi suunnittelut hankkia tai rakentaa Fiat
Uno Turbo .i.e. A ryhmän auton jota Fiatin tehdas ajatti Jolly Clubin nimissä A ryhmän MM sarjassa. Fiat Unon
rakentaminen alkoi Autonovon kilpatallissa päämekaanikko Kaj Norran toimesta, Uno valmistui alkukesästä -86
ja sen ensimmäinen ralli oli Mänttä 200 ajo joka toimi myös testiajona ennen Jyväskylän 1000 Lakes rallia.
Aikakauden toinen A ryhmän Uno Turbo i.e. toimi vielä -86 kesällä Jouni Pesosen nuotitus autona Jyväskylän
MM rallissa ja yksilö valmistui -86 loppuvuodesta valmiiksi kilpa-autoksi jonka varsinainen taival alkoi -87
vuoden alusta ja kyseisen Unon yksilön meriittinä voidaan pitää sen olevan ainoa Fiatin turbo moottorinen
kilpa-auto joka on päässyt maaliin asti Jyväskylän MM rallissa sen historian aikana.

(kuva) FIAT UNO TURBO i.e. Gruppo A

Abarth Punto S2000

Viimeisempiä Suomalaisia Abarth pilotteja ovat olleet Anton Alen ja hänen kartanlukijansa Timo Alanne.
2007 - 2009 Anton ja Timo ajoivat Abarth Punto S2000 autolla IRC sarjassa aina voittoihin asti, usein hyvät
sijoitukset kariutuivat teknisiin ongelmiin. Suomessa Abarth Punto S2000 autoilla ajovat myös 2008 Kristian
Sohlberg ja 2009 Kimi Räikkönen.

(kuva) ABARTH PUNTO S2000 ANTON ALEN - TIMO ALANNE