LANCIA ABARTH

Suomessa Lancia Delta 4WD siviili ja kilpa-autot yhdistetään harrastaja piireissä yleensä nimeen Abarth ja 
johtuen varmaan siitä että Lancia kilpa-autojen tehdasvalmistus tapahtui Abarthin kilpaosastolla Torinossa.

Uusien teknisten sääntöjen myötä vuonna 1987 ralleissa siirryttiin ajamaan WRC sarjaa A-ryhmän autoilla
joka samalla mahdollisti Lancia Deltan uudelleen tulemisen, korimalli joka oli lanseerattu jo vuonna 1979
sai nyt todellisen haasteen olla voittaja auto WRC sarjassa.  Nämä Abarthin tehdasvalmisteiset kilpa-autot

hallitsivat rallikilpailuja lähes koko A ryhmän historian ajan niin kauan kun Lancia tehdas oli mukana WRC
sarjassa ja sen jälkeen ne olivat vielä voittoisia kansallisissa sarjoissa eri puolella maailmaa kuten myös
Suomessakin. Ensimmäiset A-ryhmän tehdas valmisteiset Lanciat saapuivat suomeen loppuvuodesta 1987.
Kaikki Suomeen saapuneet Lancia kautta historian ovat olleet enemmän tai vähemmän kaytettyjä joko
entisiä Martini Racingin tai yksityistallien autoja jotka kuitenkin olivat Abathilla alkujaan valmistettuja ja
osa tulleista yksilöistä oli Abarthilla perushuollettu, kuten ensimmäinen A ryhmän tehdasvalmisteinen
Lancia Delta HF 4wd joka oli ollut aikaisemmin Markku Alen käytössä Portugalin MM rallissa -87.

Lancia Delta HF 4WD (Abarth SE 043) Gruppo A

1987 tulleet A ryhmän ralliautoista usein puhuttiin että nyt oli siirrytty kauppakasseihin joilla ei ollut mitään
tekemistä ralliautojen kanssa. Näin varmaankin oli monen merkin kohdalla sen sijaan Lancia oli jo vuoden
-86 puolella aloittanut uuden! auton huiman kehitystyön. Tulokset puhuvat sen puolesta että kilpailu myös
teknisesti oli otettu tosissaan ja panostus oli myös sen mukaista, tehottomat! autot ei varmaankaan johtuneet
valmistajista vaan FIA tiukoista säännöist sekä rajoituksista.

(kuva) LANCIA DELTA HF 4WD (Abarth SE 043) Gruppo A

Ensimmäisen kerran Suomessa 1987 virallisesti nähty Lancia Delta HF 4WD oli tositoimissa Jyväskylän 1000
Lakes rallissa Markku Alenin ja Juhan Kankkusen ajamana. Kilpailun voitti lähes näytöstyyliin Markku Alen
joka jopa kertoi ajon olleen nuottien tarkastelua seuraavaa vuotta silmällä pitäen. Jyväskylän teillä Lancia Delta
oli todella vahva niin teknisesti kuin vauhdillisesti. Ainoa miinus Lancialla koko rallissa taisi olla Juhan Lanciasta
vaurioitunut takatukivarsi joka ainakin tuloksellisesti pilasi hänen kilpailunsa.

(kuva) LANCIA DELTA HF 4WD (Abarth SE 043) Gruppo A

Lancia Delta Integrale 8v (Abarth SE 044) Gruppo A

(kuva) LANCIA DELTA INTEGRALE 16v (Abarth SE 044/045) Gruppo A

Lancia Delta Integrale 16v (Abarth SE 045) Gruppo A

Lancia Delta Integrale evo (Abarth SE 050) Gruppo A

(kuva) LANCIA DELTA INTEGRALE evo (ABARTH SE 050) Gruppo A